Columns en Personal branding
Een column schrijven voor de volgende bijeenkomst van Energiestation MBDD? De groep keek me een paar weken geleden verbaasd en onderzoekend aan. We gaan het toch hebben over personal branding? Waarom dan een column schrijven?
Wie regelmatig een column post, legde ik uit, laat telkens iets van zijn wie hij is en waarom hij doet wat hij doet. Columns schrijven is daarmee een van de manieren om jezelf zichtbaar te maken in de wereld. Zie het als een oefening in positie kiezen: kies een onderwerp dat je aan het hart gaat, kies je standpunt en schrijf er een tekst over van 200 woorden. Wees verder volkomen vrij in je uitwerking.
De Baron
En het werkt, zo bleek in onze 11e bijeenkomst toen ieder zijn column voorlas, telkens gevolgd door de feedback van de anderen. Dat leidde weer tot een leerzame uitwisseling.
Het verhaal van de eerste voorlezer ging over een persoonlijke overwinning. Hij had zijn angst overwonnen om iets te doen wat hij al tijden voor zich uit had geschoven, iets wat ogenschijnlijk niets maar dan ook niets met ondernemen te maken heeft. Namelijk: de vrije val van 37,5 meter maken in De Baron op de Efteling. Samen met een vriend. Vrouw en kinderen bleven wijselijk beneden. Hij, die dacht dat hij door zijn dyslexie niet kon schrijven, had het geschreven vanuit de ervaring van het moment, bijna als een ‘monologue interieur’. En wij, de luisteraars, wij zaten zélf in die Baron… Het effect op zijn ondernemerschap? De angst om potentiële klanten te bellen is nu meer geneutraliseerd.
Een creatieve ondernemer las een heel persoonlijke column voor over haar verjaardag, net één dag na schrikkeldag. Een verhaaltje dat ons raakte omdat er zo duidelijk uit bleek wie ze is: avontuurlijk en eigenzinnig. Precies wat haar aanbod óók is. Weer een andere ondernemer is gewend te schrijven, maar vindt het vreselijk om haar verhaal voor te lezen. De drempel neemt ze met verve.
Mindmap van kernwoorden
Waar kun je nou nog meer over schrijven in je columns of blogs? Het laatste half uur maken we mindmap van mogelijke kernwoorden of thema’s waarover je kunt schrijven, vloggen of beelden kunt maken. We wisselen erover uit in tweetallen. De meerwaarde van deze oefening is dat daardoor steeds duidelijker wordt je expert in bent of wil zijn. Ik merk het aan de ondernemers in mijn groep bij Energiestation MBDD. Ze zijn preciezere keuzes aan het maken. Ze weten steeds beter weet wat hun uniciteit is en kunnen dat dus steeds duidelijker verwoorden. Waardoor ze in hun ‘personal brand’ weer zichtbaarder worden.
Wil jij als ondernemer ook een column over iets wat je persoonlijk raakt of bezighoudt, in 200 woorden?
Give it a try! En laat me weten wat het je heeft gebracht.