
Jezelf verbeteren om te winnen
Winnen is belangrijk in het ondernemen. Om dat voor elkaar te krijgen moet je eerst jezelf verbeteren. Kijk maar naar sporters. Die vergen het uiterste van zichzelf. Daar zou het ook in organisaties om moeten gaan: om presteren en in beweging komen.
John Norcross zegt in zijn boek Changeology dat je een aantal fases moet doorlopen om tot gedragsverandering te komen. Dit blijkt uit zijn onderzoek naar individuele gedragsverandering.
De fases die hij noemt zijn niet allemaal even verrassend, maar dus wel essentieel.: je kunt geen stap overslaan.
De eerste stap is dat je echt moet willen veranderen. Je moet er aan toe zijn. Je moet het voelen!
De tweede stap is dat je heel goed moet weten wat je wilt bereiken. Maak die droom dus zo concreet mogelijk.
Ten derde moet je versneld in actie komen. Niet twijfelen of uitstellen, maar aan de slag.
Stap 4 is doorzetten. Wees voorbereid op tegenslagen en sla je er doorheen.
Tot slot: hou de veranderingen vast.
Hans van der Loo geeft aan dat er veel overeenkomsten zijn met groepen.
Groepsverandering is lastiger omdat de meeste mensen blij zijn met de status quo. Zij houden niet van veranderen. Volgens van der Loo is het slim de mensen die wel willen veranderen eruit te halen en die hun gang te laten gaan. Zo ontstaat er nieuwe energie in organisaties.
Gedragsverandering kost ongeveer 90 dagen. Laat het dus niet bij een eendaagse training of hei-sessie. Stop mensen niet vol met kennis, maar ga een proces aan!
Veranderen kan snel, soepel en succesvol.
Je kunt reageren door op het icoontje “comments” te klikken. Hier rechts onder!
Daar kun je dit bericht ook delen op Twitter en Facebook, Google en Pinterest .